Sprog i matematik – Alice i Eventyrland
Matematik faget handler også om at analysere, sortere og beskrive. Derfor er det vigtigt at arbejde også med sproget i matematik faget. Børnene skal kunne fortælle noget om fx placering, størrelse, retning, tid, mål, osv. og til det, skal børnene bruge ”fagord og begreber” som er stærk knyttet til matematikfaget.
I dagligdagen bruger børnene disse begreber, og i skolen skal de gøres opmærksomme på de forskellige betydninger et ord kan have, og matematiklæreren har som opgave at sætte fokus på begrebets betydning i matematikfaget.
Med stor interesse har jeg forsøgt at sammensætte forskellige forløb hvor de arbejdes med førfaglige begreber, som en del af den matematiske opmærksomhed. I denne omgang får du mulighed for at arbejde med matematiske begreber ud fra ”Alice i Eventyrland”.
Processen
Jeg har brugt dette lille forløb i børnehaveklassen, men kan også bruges på andre årgange i indskoling/børnemiljøet.
Vi startede med at vise eleverne filmen "Alice i Eventyrland" fra 1951 (Disney). Derefter snakkede vi lidt om handlingen, og det som Alice oplevede i filmen. Et par dage senere var vi en tur i teater for at se en ny og spændende fortolkning af "Alice i Eventyrland". Tilbage i klassen snakkede vi om forskelle og ligheder mellem filmen og teaterforestillingen. En god samtale om bl.a. størrelser, tid og rækkefølger var der også plads til.
Til "Fotosafari om begreber" fik hver elev en tegning af "Alice" til farvelægning. Den enkelte elev fik også et kort med et begreb tilknyttet matematikfaget. Derhjemme fik eleverne taget et billede som illustrerer det forholdsord han/hun fik. På skolen, fik vi lavet en plakat med alle de samlede billeder. Hvert barn fik lov til at beskrive sit billede, og vi fik sat fokus på forholdsordene.
Eleverne arbejdede også med en lille hæfte med hygge-opgaver, som jeg fik lavet. Desuden fik jeg tegnet filurkatten, den hvide kanin, tvillingerne og Den gale Hattemager til farvelægning. Sidst men ikke mindst fik vi arbejdet kreativt med en Filurkat der forsvinder næsten helt, kun smilet er tilbage 🙂
Herunder finder du vejledningen til "Fotosafari".
Husk venligst at inberette brugen af denne materiale til Copydan, hvis din skole er udvalg til kontrolskole.
Vi startede med at vise eleverne filmen "Alice i Eventyrland" fra 1951 (Disney). Derefter snakkede vi lidt om handlingen, og det som Alice oplevede i filmen. Et par dage senere var vi en tur i teater for at se en ny og spændende fortolkning af "Alice i Eventyrland". Tilbage i klassen snakkede vi om forskelle og ligheder mellem filmen og teaterforestillingen. En god samtale om bl.a. størrelser, tid og rækkefølger var der også plads til.
Til "Fotosafari om begreber" fik hver elev en tegning af "Alice" til farvelægning. Den enkelte elev fik også et kort med et begreb tilknyttet matematikfaget. Derhjemme fik eleverne taget et billede som illustrerer det forholdsord han/hun fik. På skolen, fik vi lavet en plakat med alle de samlede billeder. Hvert barn fik lov til at beskrive sit billede, og vi fik sat fokus på forholdsordene.
Eleverne arbejdede også med en lille hæfte med hygge-opgaver, som jeg fik lavet. Desuden fik jeg tegnet filurkatten, den hvide kanin, tvillingerne og Den gale Hattemager til farvelægning. Sidst men ikke mindst fik vi arbejdet kreativt med en Filurkat der forsvinder næsten helt, kun smilet er tilbage 🙂
Herunder finder du vejledningen til "Fotosafari".
Husk venligst at inberette brugen af denne materiale til Copydan, hvis din skole er udvalg til kontrolskole.